IDEPROSESS
Når vi fikk oppgaven startet vi med research. Vi googlet sider opp og ned om russen, hvilke knuter de har, hva disse knutene går ut på, om de gjør bare dumme ting eller om de har litt mer positive ting til å bidra med. Og ikke minst, hvordan kunne jeg og Renate fremstille russen på en bedre måte?Vi kom frem til at vi ville ta for oss noen av de positive tingene russen gjør. De bidrar tross alt med på å bygge og drifte en skole i Zambia, så da tenkte vi at "Russens Humak" som står for Russen Humanitære Aksjon skulle stå i sentrum. Dette ble hovedemnet vårt, og det går igjen på alle 3 plakatene. Som man ser på plakatene nedfor så har vi valgt et veldig simpelt design. Dette er grunnet tanken på å fange blikk. Selve illustrasjonene som vi har plassert i sentrum av plakaten har blikkfang, og man blir gjerne interessert i hva plakaten handler om. Vi har også valgt lite skrift slik at det skal være lettere å lese og få med innholdet. Det at vi har brukt den effekten med skrift som selve strekene i illustrasjonene er for at det skal bli litt mer spennende og unikt. Fargene blå og rød går igjen i alle plakatene, og dette er grunnet når man tenker på russ så tenker man rødt og blått.
FOM OG FARGE
På sluttresultatet valgte vi å bruke en veldig mørk grønnfarge på skriften ettersom dette skaper harmoni. Ført hadde vi svart, men dette ble for skarpt og for mørkt. Vi valgte også å ha fargen rød som gjentakelse i hver plakat, hvor det er et eller flere elementer som har fått denne fargen. Siden kampanjen handler om russ, og man forbinder gjerne russ med fargen rød.
FERDIG PROUKT
Prosessmodellen går ut på hvem senderen er, hva budskapet er, hvilke støykilder som dukker opp, hvordan budskapet blir spredt og til hvem.
Selve senderen av kampanjen blir "arbeidsgiveren" som fikk oss til å lage disse produktene, og budskapet blir formidlet gjennom plakatene som befolkningen ville sett rundt i byene og i befolkede områder ellers hvor plakatene hadde vært plassert. Med tanke på at vi valgte et såpass simpelt design med så lite skrift så er det ikke sikkert budskapet blir godt nok spredd ut. Og måten vi har brukt skrift som strekene på gjenstandene gjør det muligens vanskelig og lengre tid å lese for å få med seg hva som står. Dette tenker vi er for de som er mest interesserte til å vite mer om selve kampanjen. Vi skulle gjerne hatt laget plakatene litt mer fargerike og brukt flere elementer, men vi mener det fungere med enkle illustrasjoner også slik som på denne kampanjen for det skiller seg ut i mengden og fanger blikk.
Tostegshypotesen er også en viktig faktor for å kunne selge et produkt. Dette går ut på at budskapet fra massemedia blir spredt og motatt fra et mindre antall mottakere og som viderebringer budskapet gjennom personlig kommunikasjon. Når det blir spredt på denne måten blir det til slutt spredt til et stort antall mennesker.
KONKLUSJON
Med tanke på at produksjonen varte i litt mindre enn 2 uker så mener vi at vi har klart å levere et solid produkt. Det er gjerne litt for simpelt, men det fungerer. Som nevnt lengre oppe så må man ha litt kjennskap til selve objektene i illustrasjonene for å skjønne hva kampanjen handler om. Men det er stortsett bare nordmenn som hadde sett plakatene, og da har flertallet hørt eller sett noe av de nevnte sakene.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar