torsdag 7. november 2013

DVD-cover og filmplakat - REJECTED


DVD-COVER




FILMLAKAT


Målgruppen for filmen "Rejected" ligger på 11-18års alderen. Grunnen til dette er at det er i de nevnte aldersgruppene at man gjerne møter på litt ekstra følelser rundt sjalusi, kjærlighetsproblemer og det å studere. Dette møter man også på i filmen, noe som kan få ungdommer til å kjenne seg igjen i miljøet og personene. Coveret og plakaten gir også et visst inntrykk av hva filmen handler om, ved at brillene står nokså sentralt og det blir et symbol for nerder. Da skjønner man at det sannsynligvis skjer noe på på en skole, skolerelatert eller noe med ungdommer å gjøre.

3 PERSONER


Trine er 18 år, hun bor i Sandnes, hun går på videregående skole og hun jobber på pizzabakeren to dager i  uka og tjener ca. 4000kr i måneden. I fritiden har hun bakekvelder med venninner, hun liker å lage mat, bake, lese bøker og se filmer. Hun bruker mye tid på kjøkkenet hvor hun trives best. Hun har Apple TV og ser film på Netflix noe hun stortrives med. Hun har også en Iphone og et nettbrett. 

Sander er 22 år, han bor i Oslo men er opprinnelig fra Ålgård, han jobber som eletriker og tjener ca. 32 000kr i måneden. I fritiden fester han, men han liker også å trene på helsestudio noe han gjør 3-4 ganger i uken, lage sunn mat og chatte på Facebook. Han bruker mesteparten av tiden sin til å løfte vekter og å holde seg i form. Han har Macbook Pro som han bruker å skype og chatte med, og han har også en Iphone. 

Lars er 43 år, han bor i Kristiansand alene sammen med dattera på 9 år, han jobber som bedriftsleder i Asko og tjener ca. 39 000kr i måneden. Fritiden går til å kjøre dattera på fotballtrening og passe på henne ellers. Han liker å spille fotball med dattera, game og spille bassgitar. Mye av tiden går til å være sammen med dattera siden hun har mistet moren sin i en trafikkulykke. Han har Iphone som han gamer mye candy crush på, Apple TV og nettbrett.

PROSESSMODELLEN/TEKSTMODELLEN


Prosessmodellen går ut på: hvem er senderen av budskapet, hva er budskapet, innkoding/avkoding, om det er noe støy og hvem er mottakeren. 

Tekstmodellen går ut på: beskrivelse av mottakerens forståelse av budskapet. Alle tolkner ikke et budskap på samme måte, og det oppstår ikke alltid de samme følelsene og bildene hos hvert enkelt menneske. 

I dette tilfellet er senderen av budskapet til filmen "Rejected" Vareto Productions. Budskapet er på et vis at det som virker best i første øyekast er kanskje ikke det beste allikevel. Når det kommer til innkoding så funker dette bra siden det viser at selv om du kanskje ikke ser like bra ut som alle andre så er du bra nok på din egen måte. Og når det gjelder avkoding så kan muligens noen skjønne budskapet feil og tro at filmen viser at dersom du ser ut som en nerd så er du ikke fin, og at du må oppnå en forandring for å bli sett på som god nok. På coveret så var ideen min at jenta, "Maren", skulle se litt trist ut og at i brillene gjenspeiles det at "Kristian" ber "Sunniva" ut på date. Men siden jeg har brukt Maren som hovedfokus på coveret så blir kanskje dette en støykilde, i og med at hun ikke er hovedpersonen i filmen så man blir gjerne litt lurt. Mottakeren er ungdommer i alderen 11-18års alderen, siden det er disse som sannsynligvis kjenner seg mest igjen i handlingen og kan gjenkjenne seg selv i karakterene o.l. 

PLAKATER - RESEARCH


Når det gjelder filmplakater så er det noen punkter som er veldig viktig for å bli lagt merke til: oppmerksomhet, interesse, begjær og handling. Det er også lurt å tenke på hvordan man skal bygge opp plakaten sin. Foreksempel kan det være lurt å lage ikoniske plakater, noe som vil si at temaet blir presentert uten å si for mye om hva det handler om. Da er det gjerne et nærbilde av en karakter eller et element for å etablere filmens plot. Denne måten skaper interesse og fanger oppmerksomhet fort. En annen strategi som har blant annet blitt brukt på "Inception" er at det blir brukt bilde fra en scene midt i filmen, og man vet ikke hva som skjer i det øyeblikket uten å se det som har skjedd før og etter denne spesifikke scenen i filmen. Man kan også bruke en bestemt stil som går igjen i filmen. Foreksempel hvis filmen er basert på en bok, så kan det være noe av den samme stilen på plakaten. Dermed griper det fansen av boka sin oppmerksomhet litt ekstra.

Tittel, regi, skuespillere, klipp, lyd, foto og script er noe man bør ha med på en filmplakat. Og filmsjanger og målgruppe må komme tydelig frem. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar