Subtraktiv fargeblanding
Når vi ser en farge, så ser vi de lysbølgene som blir reflektert. Vi får subtraktive farger når pigmentene i et objekt observerer. Pigmentfarger er farger som brukes i forbindelse med maling, trykking (da brukes det også fargen svart (black eller key-colour) og utskrifter etc. I subtraktiv fargeblanding oppererer vi med de tre grunnfargene: cyan (blå), magenta (rød) og yellow (gul). Hvis du blander alle disse grunnfargene sammen blir svart dannet.
Additiv fargeblanding
Når vi jobber med denne typen fargeblanding jobber vi hovedsaklig med lyset. Når foreksempel fargene på en dataskjerm eller tv-skjerm blander seg, så er det en additativ fargeblanding. I denne fargeblandingen oppererer vi med fargene: RØD, GRØNN og BLÅ. Derfra kommer uttrykket RGB-farger fra. Blander man alle disse tre grunnfargene sammen blir det hvit, altså motsatt av det som skjer med en subtraktiv fargeblanding.
2)
De 7 fargekontrastene
Det var fargeforskeren Johannes Itten som regnet med de syv fargekontrastene. Kontrastene oppstår når en tydelig kan skille farger fra hverandre. Maksimale kontraster får du ved å forsterke forskjellige fargevirkninger til det ytterste, feks. svart mot hvit. Men man må vite noe om de ulike kontrastene for å jobbe med farger.
Innen grafisk/visuell design og layout blir fargekontrastene mye brukt som et viktig virkemiddel. Ved riktig bruk blir det lettere å oppfatte budskapet og skille de ulike elementene fra hverandre.
"Fargesirkelen"
Kolørkontrast
Det at vi har farger er en kontrast til ikke farger (gråtoner). Dette er den enkleste kontrasten, og den stiller ikke store krav til fargesynet: farge mot farge. Det er størst kontrast mellom primærfargene, og det kreves minst tre farger som klart avviker fra hverandre.
Lyshetskontrast
Alle kulærer kan gjengis fra lys til mørk. For kunstnere er svart og hvit de viktigste fargene for å få frem lyset. Hvis du tilsetter en farge med hvit blir fargen lysere, og hvis du tilsetter svart i en farge blir fargen mørkere.
Kald/varm kontrast
Hvis man ser for seg fargesirkelen (bildet av den lengre oppe i innlegget), så ligger de varme fargene til høyre og de kalde til venstre. Blågrønn og rødoransje er de sterkeste kontrastene.
Komplementærkontrast
Hvis du igjen tar fargesirkelen som et eksempel så er komplementærkontrastene de fargene som står ovenfor hverandre i sirkelen. Feks: blå og gul, grønn og rød, blå og oransje. Og hvis man blander disse fargene sammen, så blir fargen grå.
Kvantitetskontrast
Fargenes lysstyrke er forskjellig. Rødt og grønt har samme lysstyrke og får lik oppmerksomhet. Gult sammen med fiolett har forholdet 1:3. Flaterforholder i tall er slik: gult 3, orange 4, rødt 6, grønt 6, blått 8 og fiolett 9.
Kvalitetskontrast
Motsetningen mellom reine og ureine (dempede) farger er kvalitetskontrasten. En farge dempes med å blande inn hvitt, svart, grått, brunt eller komplementærfargene.
Simultankontrast
Fargene blir påvirket av hverandre, og kan derfor gi oss merkelise fargeopplevelser. Øyet vårt vil framkalle komplementærfargen når vi ser på en farge, for å oppnå fargebalanse. Vi kan se fenomenet hvis vi plasserer den samme gråfargen sammen med andre farger. Gråfargen vi får da er skjær av komplementærfargen.



Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar